Long term & customer value oriented: not an Italian story

Jeff Bezos
Image via Wikipedia

Oggi Jeff Bezos, a margine dell’acquisizione di Zappos.com, ricorda quali sono i valori su cui è cresciuta e di cui si nutre Amazon.

  1. Obsess over customers: when given the choice between obsessing over competitors or customers, always obsess over customers. Start with customers and work backward.
  2. Invent: you can invent your way out of any box if you believe you can. Invent on behalf of your customers -it’s not a customer’s job to invent on to themselves. Listen to customers but know they can’t tell you everything.
  3. Think long term: any company that wants to focus on customers has to be willing to think long term. Many initiatives may take 5-7 years to pan out for a company. Thinking long term allows you to be misunderstood. Most inventions take a while to be appreciated.

Insomma: i valori di questa società sono ben chiari: costruire valore per il cliente e pensare al lungo termine.
Scommettiamo che tra 20 anni Amazon sarà ancora lì?  
Una bella lezioncina per tanti imprenditori italiani che invece usano l’approccio opposto, cioè creare valore per se stessi e pensare al breve termine. E che adesso chiedono a gran voce soldi alle banche pur di non mettercene di propri. Con lo spauracchio di delocalizzare (dove andiamo stavolta, visto che la Cina si è rivelata, come previsto, una fregatura per moltissimi? In Africa?).

Posted via email from Massimiliano’s posterous

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